top of page

Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till det gamla...

Uppdaterat: 1 okt. 2024

Jag fick en del uppmärksamhet i kommunikationsbranschen när jag 2013 fick uppdraget att göra om fordonstillverkaren Scanias innehållsarbete och digitala kanaler. Istället för en kanalorienterad organisation arbetade jag systematiskt och långsiktigt med en desk efter redaktionella mått, som fokuserade på vilket innehåll som skulle vara mest effektivt.


De här erfarenheterna samlade jag sen i boken ”Följarna först”, en guide till hur du som kommunikatör kan arbeta redaktionellt och som nu också ingår som kurslitteratur på Komments kurser.


Vad jag ofta får höra från de som börjat jobba redaktionellt, om än i det lilla och skalbara, är att det verkligen funkar. Kommunikatörerna har känt att något skaver, att deras sätt att arbeta med innehåll och kanaler blivit en börda istället för något lustfyllt. När man rensar upp i sina rutiner, börjar jobba mer samlat med innehållet och kan börja fokusera effektivt blir det en lättnad. Ungefär som man kan känna sig efter en rejäl storstädning hemma. Med tanke på hur effektivt det är skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till det gamla kanalstyrda sättet att jobba.


Och de blir fler och fler nu: Företagen, myndigheterna och organisationerna som skaffar sig ett nytt sätt att arbeta med redaktionellt innehåll. Redaktioner och nyhetsdeskar är något som på allvar har fått fäste i moderna kommunikationsavdelningars sätt att arbeta även om många fortfarande behöver mycket stöd med rutiner, processer och metoder.


Till min stora glädje verkar många förstå att det i grunden handlar om ledarskap och effektivitet; att ett smart sätt att jobba kan bli en motor för hela kommunikationsavdelningen. Mer energi, bättre fokus, större förmåga att prioritera och samt bättre möjligheter att ställa krav på den organisation man verkar i är exempel på positiva erfarenheter som jag ofta får höra talas om.




Comments


bottom of page