top of page

Ett förhållningssätt, hantverk och en strategi

Redaktionell metod och strategi handlar om hur vi smartare och mer effektivt organiserar det dagliga arbetet. 

Det skapar bättre förutsättningar för att producera innehåll som leder till fler klick och högre engagemang hos vår målgrupp. Komments erbjudande riktar sig därför dels till dig som vill lära dig mer om metoden och hur du kan använda den, och dels till dig som vill lära dig mer om att skapa engagerande innehåll.

Workshops, seminarier, föreläsningar & kurser

Bild3_edited_edited_edited.jpg

12 framgångsfaktorer för redaktionellt innehåll digitalt

Digitaliseringen har förändrat våra vanor i grunden. Därför behöver också redaktionell kommunikation och publiceringsstrategierna förändras. Jonas Elgh har analyserat redaktionerna som lyckats bäst med sin digitala journalistik och går i den här kursen igenom 12 framgångsfaktorer.

Han förklarar också hur du ska tänka och göra för att använda insikterna för att vässa ditt kommunikationsarbete.  

Kursledare: Jonas Elgh

6 maj: Halvdag - Kurslokal i Stockholm

pexels-george-milton-6953847.jpg

Slipa på din intervjuteknik

Vad är det som gör att en intervju blir bra? Hur kan du förbereda dig före mötet med intervjupersonen, och vad ska du tänka på under samtalet?

​Den här workshopen varvar teori med övningar och reflektion. Du får de bästa knepen som gör dig till en bättre intervjuare.

13 maj: Heldag - Kurslokal i Stockholm

pexels-mike-chai-285623-842339_edited.jpg

Lär dig att förstå din målgrupp för effektivare kommunikation

Det mest träffsäkra sättet att kommunicera med dina målgrupper är att utforska och utgå från deras villkor, behov och intressen. Men hur lyckas man med det? Hur tar du reda på målgruppernas förutsättningar och hur förhåller du dig till dem i din kommunikation?

I den här kursen ger vi svar på dessa frågor. Vi går igenom olika sätt att se på och förstå målgrupper. Du får också praktiska tips för att hitta svaren på vilka förutsättningar olika mottagare har att faktiskt ta till sig dina budskap.

Kursledare: Geta Kroon & Martin Nordlinder

21 maj: Heldag - Kurslokal i Stockholm

rubriker_edited_edited.jpg

Vinkel- och rubrikverkstad

Vad är verkligen intressant för din målgrupp? Hur hittar man relevanta vinklar och hur skriver man rubriker som fångar intresset och når ut - i en tuff digital konkurrens?

​​I den här kursen går vi igenom de viktigaste verktygen för att ditt material ska få den uppmärksamhet den förtjänar.

​Kursledare: Jonas Elgh

1 september: Halvdag - Kurslokal i Stockholm

3 september: Halvdag - Online

Staffan lång stillis_edited_edited_edited_edited.jpg

Så gör de som lyckas med redaktionell kommunikation

Vill du lära dig hur de kommunikatörer som lyckas med redaktionell kommunikation bär sig åt?​

I vårt halvdagsseminarium online får du med dig de viktigaste insikterna från Staffan Ekengren, kommunikationschef och expert på redaktionell kommunikation. ​

På heldagsseminariet i kurslokal får du dessutom direkt feedback och rådgivning utifrån de förutsättningar du har på din kommunikationsavdelning. 

I kursavgiften för båda seminarier ingår Staffans bok ”Följarna först” .

5 september: Halvdag - Online

22 spetember: Heldag - Kurslokal i Stockholm

jason-goodman-Oalh2MojUuk-unsplash_edited.jpg

3 dagars intensivkurs:

Bygg din strategi för redaktionell kommunikation och kom igång

Här får du lära dig den redaktionella metoden från grunden och varför den är så mycket mer effektivt än det traditionella sättet att arbeta på. Målet är att du utvecklar din individuella strategi för att använda redaktionella metoder på din kommunikationsavdelning.

Utbildningen drivs i workshop-form med många praktiska övningar och en rad konkreta verktyg. Du får hela tiden möjlighet att koppla de olika avsnitten till den egna verkligheten på hemmaplan.

Kursledare: Staffan Ekengren, kommunikationschef och författare, och Herbert Neuwirth

9, 10 och 20 oktober: 3 heldagar - kurslokal Götgatan 11 i Stockholm

Vi kan anpassa alla våra erbjudanden individuellt för behoven din avdelning eller ditt team har - och genomföra workshops på plats hos din organisation eller ditt företag.

pexels-cottonbro-4098357_edited.jpg

Skräddarsytt för dig

PRECIS SOM DU VILL HA DET

För dig som vill ha individuellt stöd i form av coachning eller rådgivning eller ett skräddarsytt program för just

din avdelning eller grupp.

bottom of page