Ett förhållningssätt, hantverk och en strategi
Redaktionell metod och strategi handlar om hur vi smartare och mer effektivt organiserar det dagliga arbetet.
Det skapar bättre förutsättningar för att producera innehåll som leder till fler klick och högre engagemang hos vår målgrupp. Komments erbjudande riktar sig därför dels till dig som vill lära dig mer om metoden och hur du kan använda den, och dels till dig som vill lära dig mer om att skapa engagerande innehåll.
Workshops, seminarier, föreläsningar & kurser

12 framgångsfaktorer för redaktionellt innehåll digitalt
Digitaliseringen har förändrat våra vanor i grunden. Därför behöver också redaktionell kommunikation och publiceringsstrategierna förändras. Jonas Elgh har analyserat redaktionerna som lyckats bäst med sin digitala journalistik och går i den här kursen igenom 12 framgångsfaktorer.
Han förklarar också hur du ska tänka och göra för att använda insikterna för att vässa ditt kommunikationsarbete.
Kursledare: Jonas Elgh
6 maj: Halvdag - Kurslokal i Stockholm

Slipa på din intervjuteknik
Vad är det som gör att en intervju blir bra? Hur kan du förbereda dig före mötet med intervjupersonen, och vad ska du tänka på under samtalet?
Den här workshopen varvar teori med övningar och reflektion. Du får de bästa knepen som gör dig till en bättre intervjuare.
13 maj: Heldag - Kurslokal i Stockholm

Lär dig att förstå din målgrupp för effektivare kommunikation
Det mest träffsäkra sättet att kommunicera med dina målgrupper är att utforska och utgå från deras villkor, behov och intressen. Men hur lyckas man med det? Hur tar du reda på målgruppernas förutsättningar och hur förhåller du dig till dem i din kommunikation?
I den här kursen ger vi svar på dessa frågor. Vi går igenom olika sätt att se på och förstå målgrupper. Du får också praktiska tips för att hitta svaren på vilka förutsättningar olika mottagare har att faktiskt ta till sig dina budskap.
Kursledare: Geta Kroon & Martin Nordlinder
21 maj: Heldag - Kurslokal i Stockholm

Vinkel- och rubrikverkstad
Vad är verkligen intressant för din målgrupp? Hur hittar man relevanta vinklar och hur skriver man rubriker som fångar intresset och når ut - i en tuff digital konkurrens?
I den här kursen går vi igenom de viktigaste verktygen för att ditt material ska få den uppmärksamhet den förtjänar.
Kursledare: Jonas Elgh
1 september: Halvdag - Kurslokal i Stockholm
3 september: Halvdag - Online

Så gör de som lyckas med redaktionell kommunikation
Vill du lära dig hur de kommunikatörer som lyckas med redaktionell kommunikation bär sig åt?
I vårt halvdagsseminarium online får du med dig de viktigaste insikterna från Staffan Ekengren, kommunikationschef och expert på redaktionell kommunikation.
På heldagsseminariet i kurslokal får du dessutom direkt feedback och rådgivning utifrån de förutsättningar du har på din kommunikationsavdelning.
I kursavgiften för båda seminarier ingår Staffans bok ”Följarna först” .
5 september: Halvdag - Online
22 spetember: Heldag - Kurslokal i Stockholm

3 dagars intensivkurs:
Bygg din strategi för redaktionell kommunikation och kom igång
Här får du lära dig den redaktionella metoden från grunden och varför den är så mycket mer effektivt än det traditionella sättet att arbeta på. Målet är att du utvecklar din individuella strategi för att använda redaktionella metoder på din kommunikationsavdelning.
Utbildningen drivs i workshop-form med många praktiska övningar och en rad konkreta verktyg. Du får hela tiden möjlighet att koppla de olika avsnitten till den egna verkligheten på hemmaplan.
Kursledare: Staffan Ekengren, kommunikationschef och författare, och Herbert Neuwirth
9, 10 och 20 oktober: 3 heldagar - kurslokal Götgatan 11 i Stockholm
Vi kan anpassa alla våra erbjudanden individuellt för behoven din avdelning eller ditt team har - och genomföra workshops på plats hos din organisation eller ditt företag.

Skräddarsytt för dig
PRECIS SOM DU VILL HA DET
För dig som vill ha individuellt stöd i form av coachning eller rådgivning eller ett skräddarsytt program för just
din avdelning eller grupp.