top of page
modern arbetsyta

Det bästa av tre världar

Komment är det konkreta resultatet av möten mellan människor, idéer och värderingar. 

Några av oss har känt varandra länge, men de flesta har lärt känna varandra på senare år. Vi delar framförallt synen på människor och mänskliga mekanismer, tron på det fria ordet och betydelsen av att vara informerad.

Och under de här älskade flosklerna finns en otålighet och en önskan att få bidra, att få nåt gjort som kan betyda nånting för andra.  

Vi kommer från medie-, reklam- och kommunikationsvärlden. Våra sammantagna erfarenheter är fascinerande likartade. Det vill vi dela med oss av på ett så konkret, enkelt och användbart sätt som möjligt.

Alltid en fot på redaktionen

Mediamentorerna är bolaget bakom Komment.

Ett utbildnings- och konsultföretag som varit verksamt sedan 30 år tillbaka. Som namnet antyder är fokus på mediebranschen och det är förstås ingen tillfällighet att vi alla är journalister från början.  

Vi har alltid koncentrerat oss på ledar- och organisationsutveckling, men med fötterna i den verklighet våra kunder lever i. De senaste tio åren har det mest handlat om den digitala transformationen och i det skiftet har det blivit tydligt för oss hur journalistik och kommunikation närmar sig varandra.  Det redaktionella sättet att tänka och fungera passar utmärkt för dagens kommunikationsavdelningar. Och det vill vi bidra till!

Mediamentorerna.se Utveckling i media
IMG_8469.png

Varför gör de på detta viset?

Staffan Ekengren växte också upp på en tidningsredaktion. Och det har präglat hans syn på kommunikationsbranschen. Redan när han hade sitt första kommunikationsjobb tänkte han "Varför gör de på det här viset?"
Mer känd i branschen blev han när de tankarna gav honom chansen att bygga om kommunikationsavdelningen på Scania. Där hade man en kanalstyrd organisation som var trögrörlig, ineffektiv och dyr. Staffan satte uppe en helt annan struktur med en desk, morgonmöten, redaktörer och ett starkt innehållstänk runt frågorna Varför? och För vem? 
Erfarenheterna resulterade så småningom i boken "Följarna först" och många föredrag och paneldebatter. Idag är Staffan kommunikationschef på SOS Alarm och vår viktigaste föreläsare, inspiratör och metodguru. 

Vem bryr sig?

"Som konsulter i varumärkesutveckling - då vi processleder företag och organisationer i arbetet med att ta fram stabila varumärkesplattformar, kreativa koncept och grundläggande kommunikationsstrategier - stöter vi ofta på problem vad gäller samsyn och samordning. Eftersom det saknas en samsyn både på varumärken generellt och det egna specifikt, är det svårt att skapa den samordning av kommunikationsaktiviteter och enheter som krävs för att underlätta både för mottagaren och avsändaren. Av de här skälen tror vi också att redaktionellt förhållningssätt är en ganska självklar del av framtiden för en kommunikationsavdelning"

Martin & Geta Varumärkesutveckling.nu
Thomas Lundkvist. Föreläsare, kursledare och konsult

Kursledare, coach & delägare

Thomas jobbade i 25 år med journalistik, bl a i ledande befattningar på SVT:s Striptease och Uppdrag Granskning. Entreprenör i media och kommunikation sedan knappt 20 år tillbaka med en särskild passion för det redaktionella förhållningssättet.

Herbert Neuwirth_edited.jpg
Herbert Neuwirth

Kursledare, coach & delägare

Journalist, chef och förändringsledare med erfarenhet från bl a Sveriges Radio, SVT och Utbildningsradion. Har en Master i Digital Media Management och predikar vikten av team, verklig delaktighet och användarfokus i alla sammanhang.

Geta Kroon. Varumärkesstrateg. Föreläsare
Geta Kroon

Kursledare, coach & delägare

Geta har jobbat med marknadsföring, kommunikation och varumärkesutveckling i stora och små företag, på både kund- och konsultsidan. Geta är också kursansvarig på Berghs School of Communication sedan många år tillbaka.

IMG_8469.png

Föreläsare

Staffan blev känd inom kommunikationsvärlden när han byggde om Scanias kommunikations-avdelning efter redaktionella principer. Han har skrivit boken "Följarna först" och hållit otaliga föreläsningar. Jobbar dagligen som kommunikationschef på SOS Alarm.

Tinna Bondestam. Föreläsare, kursledare och konsult

Kursledare, coach & delägare

Tinna har en lång karriär som reporter, nyhetschef och affärsutvecklare inom media, men har jobbat som konsult och utbildare i drygt femton år. Hon är också vd i Komments ägarbolag Mediamentorerna.

Jonas Elgh. Föreläsare, kursledare och konsult
Jonas Elgh

Föreläsare & delägare

Jonas har stått mitt i den digitala transformationen sedan början av 2000-talet. Han Svenska Dagbladets webb under 15 år och har jobbat som konsult sedan 2016. Jonas har hjälpt många redaktioner att stöpa om journalistiken till en digitaliserad omvärld.

Marin Nordlinder. Varumärkesstrateg. Föreläsare
Martin Nordlinder

Föreläsare & delägare

Martin är skrivande strateg med fokus på varumärkesutveckling och kreativa koncept. Martin har varit copywriter på reklambyråer samt startat och drivit konsultbyråer. Sedan många år även kursansvarig och gästföreläsare på Berghs School of Communication. 

bottom of page